Kvalitet, del 4

Jag har inte ens en bild på kvalitet.

Jag har inte ens en bild på kvalitet.

Känner du igen ett kvalitetsplagg? Jämna raka sömmar med snygga avslut utan trådar och knappar som sytts fast ordentligt? Vad är egentligen ett kvalitet? Enligt Wikipedia finns något som kallas kvalitetsdimensioner. Dimensionerna består av bland annat hållbarhet, utseende, felfrihet, miljövänlighet, krav på enkelt underhåll, kostnad och lämplighet för användingsområdet. Inte bara raka sömmar alltså.

Enligt boken ”Overdressed, the Shockingly High Cost of Fast Fashion” kan vi vara lyckliga om vi någonsin sett ett kvalitetsplagg eftersom det är yttepytterst få som produceras överhuvudtaget. ”A very, very, very small amount. So small that most people never see it in their lifetimes. People are wearing rags, basically” säger designern Eliza Starbuck i boken. Deppigt. Jag går omkring i skräp. Jag ståtar med risiga fjädrar.

Vad har vi för krav egentligen på våra kläder. Jag tror aldrig jag hört någon prisa H&M för hållbarhet och felfrihet. Vi har uppenbarligen antagit att plaggets design och modefräschör inte är kompatibelt med de andra dimensionerna av kvalitet. För att fortsätta citera boken ovan så är (enligt SMART ) kläder av så usel kvalitet att mindre än hälften av tygerna som sorteras ut från välgörenhetscontainers går att återvinna för att bli nya kläder. Sofia Hedström skrev en artikel i SvD i Januari i år om våran ohållbara klädkonsumption och om kläder som är i så dåligt skick att de inte kan säljas vidare i second hand-butiker som Röda Korset i Sverige (här skickas de till brännugnarna). ”I England är det inte bättre ställt. Enligt brittiska Guardian var 80 procent av de kläder som donerades 2008 av tillräckligt bra kvalitet för att säljas vidare. Tre år senare hade siffran sjunkit till någonstans mellan 60 och 70 procent.”

Billigt är inte bra. Så är det bara. Men dyrt är inte nödvändigtvis heller bra. En Pradaväska betydde förr Italienskt hantverk, nu är det vanligare att en lapp långt ned, undanstoppad bakom en ficka säger Made in China. Så hur sjutton ska man veta att det man köper håller hög kvalitet med alla dimensioner inräknade? För det första är det själva materialet, och som jag skrev i första inlägget är naturliga material inte nödvändigtvis mer miljövänliga eller mindre giftiga (läs om bomull och kashmir). Materialet kan ju vara återvunnet och således miljövänligt men samtidigt mindre hållbart. Priset är som sagt inte heller en definitiv hint om välskräddat och felfritt.

Jag är rådvill och har inga bra svar. Men jag tänker att man kan gradera kvalitetsdimensionerna efter sina egna krav och förväntningar av ett plagg. Jag vill gärna ha giftfria och miljövänliga plagg alltså hamnar miljödimensionenhögt på listan (en jobbig dimension som innehåller materialval, produktion, fair-trade…, men man får göra samma sak där, gradera). Plagget ska kunna hänga med i många år så hållbarhet får också en topplacering. Vass design och passform känns också viktigt (utseende). Jag har däremot inte något emot handtvätt eller lite dyrare kläder så underhåll och kostnad hamnar lite lägre ned i prioriteringsordningen. Att välja kvalitet istället för kvantitet blir hädanefter lätt som en plätt eftersom jag garanterat inte har tålamod nog att ta alla dimensioner i betraktning inför ett köp. Så då låter jag nog bli. Det är min plan. Men efter min fast-fashion detox hoppas jag kunna se skillnad på bra och dålig kvalitet med ett enda ögonkast!

Hur många plagg har du i garderoben som fick sneda sömmar redan efter första tvätt? (*#@% Twist & Tango och Monki och H&M!)

Hur många plagg har du av exceptionell kvalitet? (Folkdräkten)

7 thoughts on “Kvalitet, del 4

  1. jensih skriver:

    När jag läste produktutveckling i Karlstad så frågade en lärare klassen vad kvalitet betyder. Efter många förslag rättade han oss med något i stil med att ”Kvalitet är att uppnå kundens förväntningar på produkten”. Med det perspektivet vill man ju se bättre beskrivningar av vad företaget ämnar med kvalitet på sina produkter.

    • Ylvan skriver:

      Ah, vad bra att du tog upp det. Haha, var lite trött när jag skrev och missade den lilla detaljen. Jag hade ett citat av Bo Bergman och Bengt Klefsjö från nåt powerpointdokument jag hittade på nätet från en föreläsning om kvalitet ”En produkts kvalitet är dess förmåga att tillfredsställa och helst överträffa kundens behov och förväntningar”. Jag ville ju gärna poängtera att de flesta av oss inte vet vad vi borde förvänta oss av ett klädesplagg, eller att vi egentligen inte förväntar något alls. Men om vi kan göra oss en bild av vad vi faktiskt kan ha för förväntningar på ett plagg så är vi väl en god bit på väg att ställa högre krav på producenterna? Och också förvärva oss en kvalitetsgarderob. Det var min tanke om än inte glasklar. 🙂

      • jensih skriver:

        Det har du helt rätt i. Efter ditt inlägg har jag googlat runt efter ”ekologiska kläder” för att se vad det finns för utbud. Det jag hittar i eko-väg har alltid en särskild stil, eller brist på stil(design?) kanske man tom kan säga? Baskläder? Sen dyker det inte upp så mycket annat. Vet du nån sajt som framhäver klädmärken med hållbarhet?

      • jensih skriver:

        Hittade Camilla Norrback 🙂

      • Ylvan skriver:

        Tyvärr har Camilla Norrback gått i konkurs. 😦 Jag skrev om det i del 3 tror jag. Att hon helt enkelt gick back för att ingen var beredd att betala vad det kostar att göra kläder med miljötänk och stil.
        Men jag har samlat ihop en lista på några producenter. (Även om vissa har den där trista bas-designen, alternativt med en liten ”knorr” som är allt annat än kul…). Men var sin lyst, som man säger på norska så jag har försökt att inte välja bort bara för att jag inte gillar stilen. Kanske hittar du något guldkorn bland mina länkar. De kommer snart!

  2. Lindslay skriver:

    Det där med kvalitet på kläderna (nuförtiden måste jag säga) är så otroligt dåligt. Jag är ju inne i en period av att inte handla alls och om jag gör det så ska det vara second hand. Men där ser man också vilken dålig kvalitet det egentligen är på nya kläder, alltså kläder som är från de senaste 5 åren. Det är inte så roligt att köpa ett klädesplagg second hand som är urtvättat och snedvridet. Samtidigt så ser man ju rätt klart hur plagget kommer att vara efter tvätt. De äldre plaggen som finns är däremot av betydligt bättre kvalitet. Det syns på sömmar och tygmaterial tycker jag.

    Sen kan man ju alltid sy sina egna kläder också. Jag brukar köpa kläder på second hand för att sedan sy om dem eller använda tyget till någonting annat.

    Men det är inte roligt att veta att dyra kläder inte alls har någon kvalitet, då lönar det ju sig inte att handla dyrt känns det som. Och då slutar det som för Camilla Norrback. Inte alls bra tycker jag. Tänk om det kunde finnas bra, ekologiska kläder som inte är snordyra.

  3. […] vi. Vi har försökt vara så miljövänliga som möjligt, men det är ju så klart alltid en avvägning mellan olika aspekter av kvalitet, ekonomi och utseende. Vi har i alla fall så långt vi kunnat […]

Kommentera

